هفته جهانی فضا 2019 (98) با شعار «ماه: دروازه‌ای به سوی ستارگان» (+پوستر)

انجمن هفته جهانی فضا (WSWA) شعار هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ را اعلام کرد: «ماه: دروازه‌ای به سوی ستارگان»

تاریخ ویرایش: 9 مهر ماه 1398

به گزارش امور بین‌الملل پژوهشگاه فضایی ایران، انجمن هفته جهانی فضا (WSWA) شعار هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ را اعلام کرد: "ماه: دروازه‌ای به سوی ستارگان".

نخستین باری که انسان قدم بر کره ماه گذاشت، ۲۰ جولای ۱۹۶۹ (۲۹ تیر ۱۳۴۸) بود. این رویداد تاریخی، باعث شد مردم سرتاسر جهان خیره به صفحه تلویزیون‌های سیاه و سفید آن زمان، شاهد آغاز عصر جدیدی در زندگی بشر باشند. برای اولین بار پس از ۲۰۰ هزار سال، انسان تنها به کره زمین وابسته نبود.

سال ۲۰۱۹، پنجاهمین سالگرد قدم گذاشتن انسان روی ماه است. امروزه، سازمان‌های فضایی در سرتاسر جهان ماموریت‌هایی به سیاره ماه را در برنامه خود دارند. بنابراین، منطقی است که شعار هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ با تمرکز بر ماه انتخاب شود.

هفته جهانی فضا 2019 (98) با شعار «ماه، دروازه‌ای به ستاره‌ها» (+پوستر)

آخرین بار، بشر در سال ۱۹۷۲ قدم بر ماه گذاشت. سازمان‌های فضایی به‌جای آن‌که افراد بیشتری را به دیگر اجرام فضایی اعزام کنند، از ماموریت‌های رباتیک برای کشف سامانه خورشیدی، از تلسکوپ‌های فضایی برای انجام تحقیقات در اعماق فضا و از ماموریت‌های سرنشین‌دار در مدار نزدیک به زمین (LEO) برای پروژه‌هایی همچون برنامه شاتل فضایی، میر، ایستگاه فضایی چین و ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کردند.


برای دریافت پوستر با کیفیت بالا بر روی این لینک کلیک نمایید.


علاقه‌مندی به اکتشافات در ماموریت‌های سرنشین‌دار خارج از مدار LEO، در دهه گذشته افزایش زیادی داشته است. برخی شرکت‌های خصوصی که از سوی کارآفرینان علاقه‌مند و بلندپرواز اداره می‌شوند، وارد رقابت ساخت اولین زیستگاه بشری خارج از کره زمین شده‌اند. مزایای اقتصادی و اجتماعی حاصل از اکتشافات فضایی، دلیل اصلی بازگشت رقابت فضایی و نشان‌دهنده اهمیت این دست از اکتشافات در درک هرچه بیشتر لزوم حمایت از محیط زیست است.

اگرچه مریخ به‌عنوان هدف نهایی در نظر گرفته شده است، بسیاری بر این باورند که ماه نقش حیاتی در تلاش‌های بشر برای کشف بقیه اجزای سامانه خورشیدی دارد. این‌که ماه را به‌عنوان منبع مواد لازم برای تجهیزات و سوخت در نظر بگیریم، یا به‌عنوان مکانی که از نظر علمی دارای اهمیت است، یا به‌عنوان پایگاه تجاری و یا به‌عنوان ایستگاهی برای رسیدن به مریخ، موضوعی است که هنوز از سوی سهام‌داران و مسئولان مورد بحث است.

تصمیم انجمن هفته جهانی فضا برای انتخاب شعار سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر دو موضوع بوده است: ۱) حضور باز آلدرین (Buzz Aldrin) عضو خدمه آپولو ۱۱ در هیات رئیسه انجمن و ۲) امضای تفاهم‌نامه‌ای با انجمن دهکده ماه (MVA) در کنفرانس IAC۲۰۱۸ برمن آلمان. انجمن هفته جهانی فضا قصد دارد با همکاری انجمن دهکده ماه، مشارکت بیشتر عمومی از سرتاسر جهان در رابطه با موضوع ماه را جلب نماید.


همچنین ببینید:

عناوین روزهای هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) اعلام شد

انتصاب دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا در سال ۹۸


 بنابراین، هیات رئیسه انجمن هفته جهانی فضا تصمیم گرفت شعار هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ را به نزدیک‌ترین همسایه زمین اختصاص بدهد تا بدین‌ترتیب از دستاورد قابل‌توجه فرود بر ماه تجلیل کرده و توجه بیشتری به ارزش ماه در فعالیت‌های فضایی آتی بشر جلب نماید.

شایان ذکر است هفته جهانی فضا که از سوی سازمان ملل متحد، روزهای ۴ تا ۱۰ اکتبر اعلام شده است، در سرتاسر جهان برگزار شده و با فعالیت‌های گوناگونی جشن گرفته می‌شود. در سال ۲۰۱۷، تعداد ۳۷۰۰ رویداد در ۸۰ کشور برگزار شد و در سال ۲۰۱۸، این تعداد با ۴۵ درصد افزایش به ۵۴۲۲ رویداد در ۸۶ کشور رسید.

عناوین روزهای هفته جهانی فضا 2019 (1398) اعلام شد

خاطرنشان می‌سازد انجمن هفته جهانی که سازمانی غیردولتی و بین‌المللی است، از سوی سازمان ملل، مسئولیت هماهنگ‌سازی امور مربوط به هفته جهانی فضا را بر عهده دارد و در این راستا، هر ساله شعاری را برای این هفته جهانی در نظر می‌گیرد که برگزارکنندگان رویدادها با توجه این شعار، فعالیت‌های خود را سازماندهی می‌نمایند.

هفته جهانی فضا، که بزرگ‌ترین رویداد فضایی جهان است، جشنی بین‌المللی است که در آن نقش علوم و فناوری‌های فضایی در بهبود شرایط بشر مورد تجلیل قرار می‌گیرد. در این هفته جهانی، هزاران رویداد با توجه به شعار مشترک در نظر گرفته شده برای هر سال، از سوی سازمان‌های فضایی، شرکت‌های هوافضا، مدارس، آسمان‌نماها، موزه‌ها و باشگاه‌های نجوم برگزار می‌شود تا بدین‌ترتیب، توجه عموم مردم در سرتاسر جهان به یک موضوع واحد در حوزه فضا جلب شود.

تارگاه رسمی هفته جهانی فضا: www.worldspaceweek.org

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید