کریس هدفیلد؛ فضانوردی که چهار درس بزرگ را برای زندگی از فضا با خودش آورد

در تجربه‌های شگفت‌انگیزی که هدفیلد در این سفر داشت، اختلال در بینایی او هنگام نخستین پیاده‌روی فضایی‌اش معروف‌ترین داستان اوست.

تاریخ ویرایش: 28 شهریور ماه 1399

اگر  در در مکانی مثل فضا کار کنید، باید قابلیت این را داشته باشید که با ترس‌های مختلفی مواجه شوید و برای هر اتفاقی برنامه ای داشته باشید. هیچکس بهتر از کریس هدفیلد این تجربه را ندارد، نخستین فضانورد کانادایی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت و پس از ماموریت موفقیت‌آمیزش از طرف ناسا از او تجلیل شد.

کریس هدفیلد-فضانورد ناسا

در تجربه‌های شگفت‌انگیزی که هدفیلد در این سفر داشت، اختلال در بینایی او هنگام نخستین پیاده‌روی فضایی‌اش معروف‌ترین داستان اوست، هنگامی که او در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین شناور بود، لباسش آلوده به زباله های فضایی شد و موقتا او را کور کرد. او توناست بینایی خود را بازیابد و حتی ماموریت خود را با استفاده از آموزش و مقابله با ترسش به  پایان برساند.


در این رابطه بخوانید:‌ سخنرانی تد: تجربیات منحصربه‌فرد فضانورد ناسا (+تماشا)


4 راز موفقیت از زبان کریس هدفیلد؛ فضانورد موفق ناسا

کریس هدفیلد در این مقاله قرار است تا درس‌هایی از تجربیاتش در دوران فضانوردی را با ما به اشتراک بگذارد. اگر می‌خواهید بر ترس‌های خود غلبه کنید این تاکتیک ها به شما کمک می‌کند به هر هدفی در زمین یا در فضا برسید.

کریس هدفیلد-فضانورد ناسا

درس یکم: دانش قدرت است

اغلب اوقات ترس ناشی از نبود دانش است. همه چیز ترسناک نیست، مردم گاهی از چیزهایی که ترسناک نیست می‌ترسند و این یک تفاوت اساسی است.

هدفیلد می‌گوید:

برای مثال عنکبوت را در نظر بگیرید: بسیاری از مردم از عنکبوت می‌ترسند در حالی که بسیاری از عنکبوت‌ها بی‌خطر هستند. اگر شما در مورد عنکبوت‌ها هیچ دانشی نداشته باشید، شما همانگونه با هر یک از آنها برخورد می‌کنید که با خطرناک‌ترین آنها برخورد خواهید کرد. به علاوه چرا به جای اینکه کل زندگی خود از عنکبوت‌ها بترسید و از آنها فرار کنید‌، تحقیقی انجام نمی‌دهید تا بفهمید در مکانی که شما زندگی می‌کنید چند عنکبوت سمی وجود دارد؟

کریس هدفیلد-فضانورد ناسا

اگر به چیزهایی که از آن می‌ترسیم توجه کنیم و سعی کنیم که آنها را درک کنیم، می‌توانیم بفهمیم که ترس ما چقدر منطقی است و هنگامی که آن را درک کردیم می‌توانیم برنامه ای برای غلبه به آن ترس ایجاد کنیم و یا تصمیم بگیریم که آیا واقعا این چیزی است که باید از آن اجتناب کنیم.


همچنین بخوانید:‌ زندگی از نگاه یک فضانورد


درس دوم: شکست را تصور کنید

این یک تمرین رایج است که موفقیت خود را تصور کنید، خودتان را در حالی تصور کنید که بر هر مانعی غلبه کرده‌اید و برنده شدید. اما در ناسا رویه به طور دیگری است و عکس این عمل است که همه را زنده نگه می‌دارد و سبب موفقیت ماموریت‌ها می‌شود.

فضانورد کانادایی کریس هدفیلد

تصور شکست به شما کمک بسیاری می‌کند، و ما هزاران بار اتفاقاتی را که منجر به شکست می‌شود را تمرین می‌کنیم. چه چیزی قرار است اشتباه پیش برود و آیا من آماده هستم تا با آن مقابله کنم؟ از کجا بدانم؟ بیاید اتفاقاتی که قرار است اشتباه پیش بروند را تمرین کنید و ببینید که می‌توانید با آن کنار بیایید. تصور کردن و برنامه‌ریزی برای هر اتفاقی که ممکن است منجر به شکست شود، به شما کمک می‌کند تا موفقیت کسب کنید.

کریس هدفیلد می‌گوید‌:

هیچ وضعیتی در فضا وجود ندارد که آنقدر بد باشد که شما نتوانید آن را بدتر کنید.

بنابراین هر گاه شما در حال برنامه‌ریزی برای پروژه و یا کاری بودید به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند اشتباه پیش برود و برای آن برنامه‌ریزی کنید. این کار شما را به مسیر درست هدایت می‌کند و شما را قادر می‌سازد که حتی در بدترین شرایط نیز کار را پیش ببرید.

فضانورد کانادایی کریس هدفیلد

درس سوم: مبالغه نکنید

«همیشه همانگونه که هست آن را بیان کنید»

در این زمینه کریس هدفیلد می‌گوید این نه تنها برای اطرفیان شما بلکه جتی برای خود شما نیز مهم است. همه می‌خواهند که احساس مهم بودن بکنند و یکی از راه‌هایی که خود را مهم جلوه دهید این است که دستاوردها و یا مشکلاتی که وجود دارند را بزرگ جلوه دهید.

وقتی که مبالغه می‌کنیم در مورد آنچه انجام داده‌ایم و یا به آن غلبه کرده‌ایم احساس خوبی پیدا می‌کنیم. اما این کار یک اثر جانبی دارد که شما قصد آن را نداشته‌اید و آن این است که شما درک آن پیروزی و یا مانع را در چشمان هر کسی که به شما گوش می‌دهد تغییر داده‌اید. اگر شما این عمل را انجام دهید، ممکن است که باعث بشوید که دیگران اشتباه برنامه‌ریزی کنند و یا بر روی چیزهای غلطی تمرکز کنند که می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

فضانورد کانادایی کریس هدفیلد

درس چهارم: خودتان را در موقعیت صفر قرار دهید

زمانی که به یک سطح مشخص از موفقیت می‌رسید، شروع به ایجاد اعتماد به نفس در خود می‌کنید. اعتماد به نفس می‌تواند یک دارایی بزرگ باشد و درهای زیادی را باز کند، اما نمی‌توانید فرض را بر این بگیرید که همیشه در جهت درست قرار دارید و حق با شماست. گاهی اوقات بهتر است بنشینید و قبل از اینکه نظر خود را مطرح کنید بیشتر یاد بگیرید.

کریس هدفیلد می‌گوید:

“هنگامی که جوان‌تر بودم همیشه خودم را به عنوان یک فرد تاثیرگذار می پنداشتم، من فکر می‌کردم که کار من هیچ ایرادی ندارد، و همیشه یک تاثیر مثبت ایجاد می‌کند. اما مشکل اینجا است که بیشتر اوقات در کار و زندگی، سناریوها از آنچه  فکر می‌کنیم  پیچیده‌تر هستند. اگر به نفس خود اجازه‌ی بازی می‌دهید و فرض را بر این می‌گیرید که تاثیر شما فاکتور تعیین‌کننده است، شما نه‌تنها از اعضای دیگر گروه ضعیف‌تر می‌شوید بلکه ممکن است تاثیر منفی روی پروژه داشته باشید.”

او می‌گوید:

”من می‌کوشم در توانایی‌های خود واقع‌بین باشم. من می‌خواهم عمداً به خودم این فرصت را بدهم تا متوجه بشوم چه اتفاقی دارد می‌افتد. به کمک این روش من خودم را در موقعیت صفر قرار می‌دهم و نفس خود را سرکوب می‌کنم تا بتوانم در هر وضعیتی وارد بشوم و تاثیرگذار باشم.”

در حالی که ممکن شما هیچ‌گاه مانند کریس هدفیلد به فضا سفر نکنید، این تاکتیک‌ها به شما کمک می‌کند تا بر ترس‌هایتان غلبه کنید و در کارهایی که انجام می‌دهید موفق باشید.

منبع

در ادامه بخوانید:‌ چگونه می‌توان فضانورد شد؟

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید