مرکز تحقیقات قابلیت اطمینان، پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی

با توجه به نیاز روز افزون و لزوم ایجاد مرکزی برای جذب نخبگان و  ارائه خدمات فنی و مهندسی به مراکز علمی و صنعتی کشور، پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی اقدام به تاسیس مرکز تحقیقات قابلیت اطمینان نموده است.

تاریخ ویرایش: 15 فروردین ماه 1393

سیستم‏ های مبتنی بر قابلیت اطمینان در کشورهای صنعتی به طور گسترده در صنایع گوناگون بویژه صنایع حساس و مهم نظیر صنایع نظامی، انرژی،خودروسازی، حمل ونقل و... استقرار یافته است. علت این امر را می‌توان ملموس بودن نتایج استفاده از این مبحث برای مدیران و کارشناسان و همچنین افزایش بهره‌وری دانست.

در دهه اخیر، موضوع قابلیت اطمینان در مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور به صورت کاربردی مطرح شده است. آنچه در این مدت مشخص شده، لزوم فرهنگ سازی و آشنا نمودن کارشناسان بامبحث قابلیت اطمینان به عنوان کاربران اصلی آن است.

مرکز تحقیقات قابلیت اطمینان، پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی، پژوهشگاه فضایی ایران


پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی یکی از پیشگامان حوزه مهندسی قابلیت اطمینان در کشور است که از سال ۱۳۸۷ در این حوزه به صورت فعال حضور داشته و ضمن برگزاری مستقل دو کنفرانس مهندسی قابلیت اطمینان در کشور، در برگزاری سومین کنفرانس مهندسی قابلیت اطمینان با دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشارکت داشته است. با توجه به نیاز روز افزون و لزوم ایجاد مرکزی برای جذب نخبگان و  ارائه خدمات فنی و مهندسی به مراکز علمی و صنعتی کشور، این پژوهشکده اقدام به تاسیس مرکز تحقیقات قابلیت اطمینان نموده است تا محلی برای مشارکت در راستای تولید علم و دانش قابلیت اطمینان و کاربرد آن در صنایع مختلف باشد. مهمترین فعالیت انجام شده توسط این مجموعه برای گسترش دانش و فرهنگ مهندسی قابلیت اطمینان پیاده سازی برنامه قابلیت اطمینان به شرح ذیل است:

  • تدوین درس‏های اصول  مهندسی قابلیت اطمینان و قابلیت اطمینان پیشرفته وتصویب آن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • ارائه دروس مهندسی قابلیت اطمینان و قابلیت اطمینان پیشرفته در مقطع تحصیلات تکمیلی
  • پذیرش دانشجوی مهندسی فضایی با تخصص قابلیت اطمینان(مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
  • برگزاری کارگاه‏های متعدد در این حوزه
  • تدوین وپیاده سازی نظام نامه مهندسی قابلیت اطمینان در پروژه‏های کاوشگر پیشگام و پژوهش
  • تولید نسخه نخست نرم افزار قابلیت اطمینان

این مرکز با بهره مندی از اعضای هیئت علمی توانمند در رشته‏ های مهندسی مکانیک، هوافضا، برق و ریاضی و همکاری کارشناسان مجرب و با تجربه، آماده همکاری در پروژه‏ های صنعتی و علمی با تمام مراکز صنعتی و علمی کشور است.

نشانی وبگاه رسمی: http://crr.ari.ac.ir

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید