آزمایش موفقیت‌آمیز نخستین هواپیمای سبز توسط بویینگ


این هواپیما که ecoDemonstrator 787 نام دارد، با استفاده از سوخت ترکیبی جت (85 درصد) و دیزل سبز (15 درصد) به پرواز درآمد. سوخت دیزل سبز با استفاده از روغن های گیاهی، روغن های سوخته حاصل از پخت و پز و همچنین چربی های ضایعاتی حیوانی تولید می شود.

تاریخ ویرایش: 13 آذر ماه 1393

شرکت بویینگ اولین نمونه از هواپیماهای سبز را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس، این هواپیما که ecoDemonstrator 787 نام دارد، با استفاده از سوخت ترکیبی جت (85 درصد) و دیزل سبز (15 درصد) به پرواز درآمد.

سوخت دیزل سبز با استفاده از روغن های گیاهی، روغن های سوخته حاصل از پخت و پز و همچنین چربی های ضایعاتی حیوانی تولید می شود.

شرکت بویینگ حدود یک سال قبل اعلام کرد که به دنبال راهکارهایی است که امکان پرواز با سوخت ترکیبی جت و دیزل سبز را فراهم کنند. این شرکت قبلا هواپیما هایی را با استفاده از سوخت ترکیبی جت و بیودیزل به طور آزمایشی به پرواز درآورده بود. با وجود این که مواد اولیه هر دو نوع سوخت بیودیزل و دیزل سبز یکسان هستند و در مقایسه با سوخت های فسیلی، آلودگی بسیار کمتری دارند، فرآیند تولید این دو نوع سوخت با یکدیگر کاملا متفاوت است و البته ترکیبات شیمیایی متفاوتی نیز دارند.

تولید بیودیزل ساده تر و کم هزینه تر است و می توان آن را به تنهایی به عنوان سوخت ماشین های دیزلی به کار گرفت. دیزل سبز باید با سایر انواع سوخت ها ترکیب شود و هزینه تولید بالاتری دارد. با وجود این، امکان تولید آن در پالایشگاه های موجود برای سوخت دیزلی معمولی وجود دارد. همچنین، در فرآیند تولید آن، گاز پروپان نیز به دست می آید که در مقایسه با گلیسرین حاصل از فرآیند سوخت بیودیزل، بسیار ارزشمندتر است.

سوخت دیزل سبز مورد استفاده در این آزمایش توسط شرکت Neste در کشور فنلاند تولید شده است و این شرکت مدعی است در مقایسه با دیزل فسیلی، آلودگی کربنی این سوخت بین 50 تا 90 درصد کمتر است.
شرکت بویینگ به منظور انجام تحقیقات و تولید سوخت دیزل سبز، در کشور چین یک سایت تبدیل روغن خوراکی به سوخت زیستی راه اندازی کرده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب