رقابت در ساخت سری جدید ماهواره‌های GPS3

نیروی هوایی آمریکا پیشنهاد انعقاد قراردادهایی جداگانه به مبلغ ۵ میلیون دلار را با شرکت‌های بوئینگ، لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن مطرح کرده است. در این قراردادها، شرکت‌های یادشده برای ساخت ۲۲ ماهواره GPS۳ که اولین آنها باید تا سال ۲۰۲۳ آماده باشد، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

تاریخ ویرایش: 27 اردیبهشت ماه 1395

نیروی هوایی آمریکا پیشنهاد انعقاد قراردادهایی جداگانه به مبلغ ۵ میلیون دلار را با شرکت‌های بوئینگ، لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن مطرح کرده است.

به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران به نقل از اسپیس‌نیوز، به موجب این قرارداد، شرکت‌های مذکور توانایی خود در ساخت سری جدید ماهواره‌های GPS۳ که برای موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی به‌کار می‌روند را به نمایش خواهند گذاشت.

رقابت در ساخت سری جدید ماهواره‌های GPS3

در این قراردادها، شرکت‌های مذکور برای ساخت ۲۲ ماهواره GPS۳ که اولین آنها باید تا سال ۲۰۲۳ آماده باشد، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. شکی نیست که چنین کاری چندین میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

در حال حاضر، مرکز سامانه‌های فضایی شرکت لاکهید مارتین، قراردادی برای ساخت ۸ ماهواره GPS۳ نسل جدید در دست دارد و قرار است اولین ماهواره‌ه از این سری در سال ۲۰۱۷ پرتاب بشود. در این قرارداد ۳,۶ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۰۸ منعقد شده است، به امکان ساخت چهار ماهواره دیگر نیز اشاره شده است و نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است به حداقل دو ماهواره از این تعداد نیاز دارد. بنابراین رقابت با ماهواره یازدهم آغاز می‌شود.

نیروی هوایی آمریکا همچنین اظهار داشته است مشتاقانه در انتظار آغاز کار با شرکت‌های بوئینگ، لاکهید مارتین و نورتروپ گورمن است تا بتواند امکان انعقاد قراداد رقابتی برای ساخت ماهواره‌های GPS۳ را ارزیابی نماید.

شایان ذکر است برنامه GPS۳ نیروی هوایی آمریکا به‌دلیل بروز مشکلاتی در ساخت محموله ناوبری، حدود دو سال به تعویق افتاده بود و به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند ساخت این ماهواره‌ها را به رقابت بگذارند.

در راستای انعقاد قرارداد رقابتی، نیروی هوایی آمریکا از شرکت‌های طرف قرارداد خواسته‌ است در مدت ۲۶ ماه توانایی خود را برای ساخت سالانه دو ماهواره GPS با "ریسک کم و اطمینان زیاد" اثبات نمایند. چنانچه ۲ ماهواره به این تعداد اضافه شود، مهلتی یک‌ساله و مبلغ یک میلیون دلار نیز به هر قرارداد اضافه خواهد شد.

در پایان این مدت ۲۶ تا ۳۸ ماهه، نیروی هوایی آمریکا یکی از سه شرکت را برای ساخت ۲۲ ماهواره GPS۳ انتخاب خواهد کرد.

این سازمان همچنین به لزوم ایجاد تغییراتی در سری جدید ماهواره‌ها اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به طراحی مجدد سامانه ردیابی انفجار هسته‌ای اشاره نمود. این ماهواره‌ها باید با سامانه زمینی در حال ساخت که "بخش کنترل عملیاتی" نامیده شده است نیز سازگار باشند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید