اگزومارس؛ مدارگرد در مدار مریخ؛ و زمین در انتظار سیگنالی از شیاپارلی

سطح نشین اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli) برای فرود از ارتفاع ۱۲۱ کیلومتری مریخ با فوق-سرعت ۲۱ هزار کیلومتر در ساعت و تا زمانی که سرعتش به حداقل ۱۰کیلومتر برسد وارد جو مریخ شده و در این مدت حرارت ۱۷۰۰ درجه سانتیگرادی را تحمل کرده است.

تاریخ ویرایش: 30 مهر ماه 1395

با گذشت چند ساعت هنوز هیچ سیگنالی از سطح نشین اسکیاپارلی مبنی بر این که آیا فرودش بر سطح سیاره سرخ موفقیت آمیز بوده یا نه، دریافت نشده است.

سطح نشین اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli) برای فرود از ارتفاع ۱۲۱ کیلومتری مریخ با فوق-سرعت ۲۱ هزار کیلومتر در ساعت و تا زمانی که سرعتش به حداقل ۱۰کیلومتر برسد وارد جو مریخ شده و در این مدت حرارت ۱۷۰۰ درجه سانتیگرادی را تحمل کرده است.

سطح نشین اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli)

عملیات فرود تقریبا ۶ دقیقه ای اسکیاپارلی این طور برنامه ریزی شده بود که در ۳ و نیم دقیقه اول چترها باز می شدند تا از سرعت اسکیاپارلی کاسته شود سپس، سپرها جدا می شدند و رادار موقعیت یاب آن به کار می افتاد.

حدود ۱.۱ کیلومتر مانده به سطح مریخ نُه راکتِ سرعت گیر برای غلبه بر نیروی جاذبه و کاهش سرعت اسکیاپارلی به کار می افتادند و تنها ۲ متر مانده به سطح مریخ خاموش می شدند تا اسکیاپارلی وارد حساس ترین مرحله فرود شود؛ سقوط حساس و آزاد ۲ متری.

سطح نشین اسکیاپارلّی (شیاپارلی) (Schiaparelli)

اصلی ترین ماموریت اسکیاپارلی در قالب پروژۀ «اگزومارس» آژانس فضایی اروپا و نیز روسیه، آزمایش فناوری و سیستم سرعت گیر برای ماموریتی دیگر و فرود کاوشگری مهمتر و پیشرفته تر با مته حفاری ۲ متری بر روی مریخ، در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

جان وارنر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا در مرکز کنترل و عملیات این سازمان در شهر دورموشتات آلمان می گوید: «مریخ زمانی نزدیکترین سیاره شبیه به زمین بوده است، جایی که شرایط احتمالا مستعد حیات است. زمانی اتمسفر و دمای آن مساعدتر و آب مایع وجود داشته است. اگر ورای زمین در منظومه شمسی ما حیاتی وجود داشته باشد، مریخ از این نظر جالبترین سیاره هاست.»

سطح نشین اسکیاپارلی در سطح مریخ بیشتر به مانند یک ایستگاه هوایی کوچک عمل خواهد کرد تا یک کاوشگر واقعی و تنها ۱۵ تصویر آن هم به هنگام فرود بر مریخ به زمین ارسال می کند.

این سطح نشین عکسی از سطح مریخ نمی گیرد و به مدد باطری هایش بیش از چند روزبر روی مریخ فعال نمی ماند.

اما سفینه مادر یا مدارگرد گازیاب که حامل سطح نشین اسکیاپارلی (شیاپارلی) بود با موفقیت در مدار سیاره مریخ قرار گرفته است.

ماموریت سفینه مادر یا مدارگرد گازیاب رصد مریخ از بالا، بوکشیدن اتمسفر مریخ و عکس برداری و انتقال داده ها با هدف تعیین حجم، تراکم و پراکنش جغرافیایی گازهای مریخ خصوصا گاز متان است و خصوصا یافتن پاسخ این سوال که آیا گاز متان در جو مریخ نتیجه فعالیت های میکروبی و بیولوژیکی در کره مریخ بوده است یا حاصل فعالیت های سیاره ای و خاک و جو مریخ؟

خبرنگار یورونیوز از مرکز کنترل و عملیات آژانس فضایی اروپا در دورموشتات آلمان می گوید:«بی تردید در مرکز آژانس فضایی اروپا در آلمان حس این که کار ناتمام مانده حاکم است. اما خبر خوب هم داریم و آن قرار گرفتن مدارگرد گازیاب در مدار سیاره سرخ است، مدارگردی که سالیان سال در خدمت علم خواهد بود.»

آژانس فضایی اروپا پروژه «اگزومارس» را با بودجه ۱.۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۱ میلادی بست.

مدارگرد گاز یاب و اسکیاپارلی در قالب پروژه مشترک روسیه و اروپا، ۱۴ ماه مارس با پرتابگر روسی از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان به سوی سیاره مریخ پرتاب شدند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید