سازمان فضایی فدرال روسیه (ФКА)

سازمان فضایی فدرال روسیه (به انگلیسی: Russian Federal Space Agency و به روسی: Федеральное космическое агентство России) سازمان ملی فضایی کشور روسیه است. این سازمان با نام کوتاه روسکوسموس (به انگلیسی: Roscosmos و به روسی: Роскосмос Russpace) نیز شناخته می‌شود.

تاریخ ویرایش: 3 مرداد ماه 1393

سازمان فضایی فدرال روسیه (به انگلیسی: Russian Federal Space Agency و به روسی: Федеральное космическое агентство России) سازمان ملی فضایی کشور روسیه است. این سازمان با نام کوتاه روسکوسموس (به انگلیسی: Roscosmos و به روسی: Роскосмос Russpace) نیز شناخته می‌شود. این سازمان با نام‌های کوتاه (FKA (ФКА  و (RKA (РКА نیز شناخته می‌شود.

نشان (آرم) سازمان فضایی فدرال روسیه

روسکوسموس در سال ۱۹۹۲ و پس از فروپاشی شوروی سابق تاسیس شد و میراث‌دار برنامه‌های فضایی شوروی گردید.

برنامه فضایی شوروی یک سازمان مرکزی جامع نداشت و در عوض ساختار سازمانی، چند مرکزی بود. پس از فروپاشی شوروی و جدایی روسیه در ۲۵ فوریه ۱۹۹۲، سازمان مرکزی آژانس فضایی روسیه با فرمان رییس جمهور یلتسین تشکیل شد و نخستین مدیر آژانس یوری کوپتو نام داشت.

مرکز فرماندهی روسکوسموس در مسکو واقع شده است. مرکز اصلی کنترل پروازهای فضایی در نزدیکی شهرکورولف واقع شده است. مرکز آموزش فضانوردان در شهر استار سیتی واقع شده است. امکانات پرتاب به فضا در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان (با بیشترین پرتاب سرنشین دار و بدون سرنشین) و پایگاه فضایی پلستسک در شمال روسیه، که در درجه اول برای پروازهای بدون سرنشین نظامی تخصیص داده شده است، قراردارد.

تارنمای سازمان فضایی فدرال روسیه: www.roscosmos.ru

منابع:  ویکی‌پدیا، تارنمای سازمان فضایی فدرال روسیه

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید