مذاکرات روسیه و ترکیه برای ارسال فضانورد ترک به فضا

تاکنون در مرکز آموزش فضانوردان روسیه بیش از ۱۰۰ فضانورد حرفه‌ای خارجی و گردشگر فضایی آموزش دیده‌اند.

تاریخ ویرایش: 11 شهریور ماه 1398

روسیه فضانورد ترکیه را به عنوان یک گردشگر فضایی به فضا خواهد فرستاد.

به گزارش ایسنا، پاول ولاسوف رئیس مرکز آموزش فضانوردان روسیه اعلام  کرد این مرکز مشغول آماده‌سازی مقدماتی کار آموزش یک فضانورد ترکیه به مدت شش ماه است که به عنوان یک شرکت کننده غیرحرفه‌ای یا گردشگر در یک پرواز فضایی شرکت کند.

ولاسوف گفت: "دیروز صحبت‌های مقدماتی در مورد آموزش فضانوردان ترک صورت گرفت. البته صحبت‌ها هنوز در مراحل اولیه تدوین مسیر کار است. ابتدا باید نامزدهای این سفر را انتخاب کنیم. این فرد به عنوان یک گردشگر فضایی دوره آمادگی را طی خواهد کرد.

مذاکرات روسیه و ترکیه برای ارسال فضانورد ترک به فضا

وی با اشاره به سابقه آماده سازی اتباع غیر روس در این مرکز گفت: تاکنون در مرکز آموزش فضانوردان روسیه بیش از ۱۰۰ فضانورد حرفه‌ای خارجی و گردشگر فضایی آموزش دیده‌اند.

چندی پیش دیمیتری راگوزین رئیس روسکاسموس گفته بود، مذاکراتی پیرامون آموزش کیهان‌نورد ترکیه‌ای در مرکز آموزش فضانوردان صورت گرفته است.

در جریان سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به روسیه وی با دیمیتری راگوزین رئیس روسکاسموس در نمایشگاه بین‌المللی هوا-فضایی ماکس ملاقات داشت و راگوزین با اشاره به صدمین سالگرد ایجاد جمهوری در آن کشور گفت: "ما پیشنهاد می‌کنیم تا یک فضانورد ترک را برای جشن سالگرد جمهوری به فضا بفرستیم. مرکز آموزش کیهان نوردی آماده همکاری در این زمینه است."

ترکیه قرار است در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ یکصدمین سالگرد برپایی جمهوریت را جشن بگیرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۸ مقامات ترکیه گفته بودند قصد دارند برنامه آموزش فضانوردان خود را پس از سال ۲۰۲۳ به اجرا درآورند. آنکارا در نظر دارد حدود ۶ میلیارد دلار برای اجرای این برنامه هزینه کند. در اکتبر سال ۲۰۱۷ بینالی یلدومیر نخست وزیر وقت ترکیه اعلام کرد مقامات این کشور تصمیم دارند ایستگاه فضایی خود را در مدار قرار دهند.

مذاکرات روسیه و ترکیه برای ارسال فضانورد ترک به فضا

علاوه بر این، ترکیه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰، توسعه و تولید یک ماهواره ارتباطی کاملاً داخلی با نام تورکست-۶ آ را به اجرا درآورد. ترکیه قبلا مرکز آزمایش سامانه‌های فضایی با هدف دست یافتن به ظرفیت‌هایی را برای یک چرخه کامل مونتاژ و آزمایش ماهواره‌ای در آنکارا افتتاح کرده است. این پایگاه به ترکیه امکان می‌دهد تا همزمان با نصب تجهیزات بر روی چندین ماهواره، یکپارچه سازی دستگاه‌ها، ادغام سامانه‌های مختلف، انجام آزمایش و آماده‌سازی سامانه‌های پرتابی را به مورد اجرا بگذارد.

فاروق اوزلو وزیر فناوری و صنعت ترکیه سال قبل وعده داده بود که به زودی سازمان فضایی ترکیه با هدف تمرکز فعالیت‌ها در زمینه فضانوردی و ایجاد پیوندهای بین‌المللی رسما ایجاد خواهد شد. وی یکی از اهداف اصلی این سازمان را فرستادن فضانورد به فضا تا سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و گفت: ما با کشورهای متخصص در آموزش فضانوردان تماس گرفتیم. ظاهرا مسئولان ترکیه بعد از بررسی پیشنهادهای مختلف، به این نتیجه رسیدند که آموزش فضانوردان خود را به مرکز آموزش فضانوردان روسیه واگذار کنند. مسلما در جریان آموزش و فرستادن نخستین فضانورد ترکیه حتی با عنوان گردشگر فضایی، کارشناسان این کشور در مرکز آموزش فضانوردان روسیه حضور خواهند داشت و عملا به زیر و بم آموزش فضانوردان آشنا خواهند شد تا در آینده از آن بهره‌وری‌های مناسب داشته باشند. همان گونه که چینی‌ها در دهه ۱۹۹۰ عمل کردند و اینک هندی‌ها نیز در همان مسیر گام بر می‌دارند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب