معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا (+تماشا)

انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» نخستین ساخته‌ی استودیو تایکو است و داستان دختر بچه‌ای به نام لونا را روایت می‌کند که رویای فضانورد شدن را در سر می‌پروراند.

تاریخ ویرایش: 23 شهریور ماه 1398

انیمیشن کوتاه One Small Step اولین ساخته‌ی استودیو TAIKO است و داستان دختر بچه‌ای به نام لونا را روایت می‌کند که رویای فضانورد شدن را در سر می‌پروراند.

استودیو TAIKO در سال ۲۰۱۷ توسط شائوفو ژانگ در دو شعبه‌ی لس آنجلس و ووهان چین تاسیس شد. این شرکت بین المللی که اکثر اعضای آن را شهروندان دو تابعیتی چینی/آمریکایی تشکیل می‌دهند، قصد دارد با تمرکز روی داستان سرایی، آثاری برگرفته از فرهنگ این دو کشور بسازد که برای بینندگان با هر رده‌ی سنی و فرهنگ جذاب باشد. اولین و تنها اثر ساخته شده توسط این استودیوی تازه کار، انیمیشن کوتاه One Small Step (یک قدم کوچک) است؛ اثری تاثیرگذار و زیبا که طرفداران آثار مدرن استودیو‌های دیزنی و پیکسار با حال و هوای آن آشنایی دارند. این انیمیشن به خوبی توانست به عنوان اولین اثر این استودیو، نام آن را در صنعت انیمیشن سازی به گوش همگان برساند و با شروعی فوق العاده، جوایز زیادی را در جشنواره‌های مختلف کسب کند.

معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا

لونا چو یک دختر چینی/آمریکایی است که به همراه پدر کفاشش در خانه‌ای نه چندان بزرگ زندگی می‌کند. او از کودکی عاشق فضا و علم نجوم بوده است. بعد از اینکه او در روز تولدش از تلویزیون پرتاب یک موشک فضاپیما را تماشا می‌کند، از پدرش یک جفت چکمه شبیه به چکمه‌های فضانوردان به عنوان هدیه دریافت می‌کند و سپس قبل از خواب، به همراه او در یک جعبه‌ی کارتونی راهی سفری خیالی در فضا می‌شود. رویدادهای این روز، سرنوشت لونای جوان را برای همیشه دستخوش تغییر می‌کند و مشخص می‌شود که هدف او در زندگی فضانورد شدن است.

معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا

سال‌ها با سرعت می‌گذرند و حالا لونا را در سنین نوجوانی، در حال درس خواندن و تمرین کردن می‌بینیم و متوجه می‌شویم که او سخت در تلاش است که برای شرکت در برنامه‌ای فضایی پذیرفته شود. بدون شک مسیری که لونای جوان انتخاب کرده، مسیر آسانی نیست، اما با گذر زمان سختی‌ها بیشتر و بیشتر می‌شوند و روزگار عرصه را بی رحمانه بر او تنگ می‌کند. آیا او می‌تواند از پس این مشکلات بربیاید و بار دیگر در مسیر رویاهایش قدم بگذارد؟

داستان «یک قدم کوچک» حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و آن را تا به حال بارها در قالب آثار کوتاه و بلند مختلف دیده‌اید، اما چیزی که باعث می‌شود این داستان کلیشه‌ای ارزش تماشا را داشته باشد، اجرا و به تصویر کشیده شدن بسیار خوب آن است. حقیقتا اگر به خاطر ضرب آهنگ نسبتا بالای روایت داستان، صحنه‌های احساسی تاثیرگذار و استفاده‌ی به جا از تکنیک مونتاژ برای نشان دادن وقایع در گذر زمان (که استفاده‌ی خوب از آن را در صحنه‌ی آغازین تاثیر گذار و به یادماندنی انیمیشن Up دیده‌ایم) نبود، این انیمیشن که هسته‌های اصلی داستان آن مفاهیم تکراری همچون اهمیت نقش والدین در شکوفایی ذوق و استعداد کودکان، تسلیم نشدن در برابر سختی‌ها و مشکلات و لزوم فراموش نکردن ریشه و به یاد آوردن گذشته است، در بهترین حالت در دسته‌ی آثار معمولی قرار می‌گرفت.

معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا (+تماشا)

معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا (+تماشا)

در تولید هر اثر، ایده‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند اما مهم‌تر از آن‌ها، پردازش و عملی ساختن آن ایده‌ها است؛ خیلی از آثار جاه طلبانه با قصد عملی سازی ایده‌هایی بزرگ ساخته شده‌اند اما چون نتوانستند از پس اجرای آن‌ها بربیایند، به عنوان آثاری ضعیف شناخته می‌شوند و همینطور در دست دیگر، خیلی از آثار که ایده‌های آنچنانی و بلند پروازانه در پس آن‌ها نیست، به لطف اجرا و پردازش بسیار خوب به اثری شناخته شده مبدل می‌شوند و بعضا حتی مورد تحسین نیز قرار می‌گیرند. در کنار این مسئله، نکته‌ای که باعث می‌شود «یک قدم کوچک» با وجود روایت کردن داستانی تکراری، مخاطب را از خود نراند، استفاده از عنصر باور پذیری و همذات پنداری است. در روایت داستان این انیمیشن زمان کافی برای پردازش لونا، پدرش و رابطه‌ی بین این دو گذاشته می‌شود و هیچ گاه به نظر نمی‌رسد که سازندگان در طول روایت قصد دارند اتفاقی را به زور به خورد مخاطب بدهند و این مسئله باعث می‌شود که این انیمیشن به عنوان اثری انگیزشی، از عنصر باور پذیری و تاثیر گذاری برخوردار باشد.

معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا

بر خلاف داستان اما عملکرد تیم سازنده در زمینه‌ی سبک طراحی مثال زدنی و بسیار قوی است. سبک انیمیشن سازی استفاده شده در ساخت این اثر درست مثل  Feast و Paperman، دو انیمیشن کوتاه معروف شرکت دیزنی، است؛ مدل سازی سه بعدی با ظاهری شبیه به آثار دو بعدی، که باعث می‌شود در عین اینکه سبک طراحی انیمیشن مدرن و با عمق به نظر بیاید، حس نوستالوژیک آثار قدیمی‌تر را نیز با خود به همراه داشته باشد. حضور کارگردانان با سابقه در تولید این اثر باعث می‌شود که این استودیوی کوچک از همان ابتدای امر گامی محکم به جلو بردارد و اثری با استاندارد‌های بزرگ‌ترین نام‌های صنعت انیمیشن سازی به بینندگان ارائه دهد. کافی است نگاهی به سینماتوگرافی انیمیشن، صحنه‌هایی همچون سفر خیالی لونا و پدرش به فضا و یا تکنیک‌های کوچک اما به جای استفاده شده انیمیشن بیاندازید تا متوجه شوید «یک قدم کوچک» خود اولین قدم کوچک برای استودیویی است که قصد رفتن راه‌هایی بلند و پر افتخار را دارد. جدای از سبک طراحی، ردپای تاثیر دیزنی در «یک قدم کوچک» را در دیگر ابعاد این اثر هم می‌توان مشاهده کرد.

معرفی انیمیشن کوتاه «یک گام کوچک» / رویای فضانورد شدن لونا

استودیو Taiko زاده‌ی ذهن شائوفو ژانگ است؛ انیماتوری که سال‌ها در دیزنی مشغول به کار بود و در ساخت پروژه‌هایی از قبیل Moana‌‌ ،Big Hero 6 و Zootopia نقش داشت. او قصد داشت آثاری که استودیوی تازه تاسیسش خلق می‌کنند، درست مثل آثار دیزنی و پیکسار منعکس کننده‌ی فرهنگ‌های مختلف جهان باشد و به همین دلیل دو شعبه در دو کشور با فرهنگی بسیار متفاوت تاسیس کرد و در ساخت اولین اثر خود همزمان از هر دوی آن‌ها استفاده کرد و سعی کرد که این مسئله به طور مستقیم در داستان و سبک طراحی شخصیت‌ها و محیط نمود پیدا کند.

[تماشا و دانلود انیمیشن از آپارات]

انیمیشن کوتاه «یک قدم کوچک» از نظر بصری بی نهایت چشم نواز است، سعی دارد داستانی الهام بخش را با استفاده از تحریک عواطف انسانی و حس همذات پنداری روایت کند و با وجود اینکه اولین اثر استودیو TAIKO است، اصلا اثر کوچکی به شمار نمی‌رود. نظرات خود را درباره‌ی این انیمیشن با ما در میان بگذارید.

منبع: زومجی


پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر:

چگونه می‌توان فضانورد شد؟

در مسیر فضا : مشاوره تخصصی فضانوردی!

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید