نوکیا و آزمایش پهپادهای هشدار تخلیه برای سونامی

صنعت پهپاد امروزه در عصر طلایی خود به سر می‌برد. پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی پهپادها از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

تاریخ ویرایش: 27 آبان ماه 1398

شرکت نوکیا برای نخستین بار در دنیا سعی در استفاده از پهپادها برای اعلام هشدار تخلیه پیش از وقوع سونامی و دیگر بلایای طبیعی دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوکیا، شرکت نوکیا برای نشان دادن اثربخشی پهپادها با استفاده از یک شبکه خصوصی LTE برای پیشگیری از صدمات مالی و جانی در بلایای طبیعی برای اولین بار در جهان دست به انجام آزمایش‌هایی از این نوع زده است.

صنعت پهپاد امروزه در عصر طلایی خود به سر می‌برد. پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی پهپادها از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

نوکیا پهپادهای هشدار تخلیه برای سونامی آزمایش کرد

مطابق گزارش پایگاه "Drone Market"، پهپادهای خدماتی همچنان بزرگترین بخش صنعت پهپاد خواهند بود، اگرچه نرم افزار آنها سریع‌ترین رشد را دارد. انرژی بزرگترین صنعت در بازار پهپاد است و خواهد بود، در حالی که حمل و نقل و انبارداری نیز به سرعت در حال پیشی گرفتن از سایر زمینه‌ها در استفاده از پهپادها هستند.

اما هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به سایرین و با دستی باز در مناطقی که دچار بلایای طبیعی شده‌اند، مستقر شوند. مسئولان می‌توانند از پهپادها برای ایجاد نقشه‌های سه بعدی، اسکن سریع برای یافتن و آمارگیری قربانیان فجایع طبیعی و ارزیابی زیرساخت‌های آسیب دیده و غیره استفاده کنند.


همچنین بخوانید:

ارائه راه‌حل جدید «کاسپرسکی» برای مقابله با پهپادها


پهپادها در واکنش به فجایع اضطراری نقش اساسی دارند. فواید به کارگیری پهپادها برای اهداف بشردوستانه باعث شده است که سازمان ملل متحد یک خط مشی رسمی در این باره منتشر کند.

در حالی که گروه‌های بیشتری از سازمان ملل متحد و سایرین استفاده از پهپادها را برای واکنش به بلایای طبیعی و فجایع انسانی توصیه می‌کنند، آزمایش‌ها و پژوهش‌ها و پیشرفت‌های بیشتری در مورد این فناوری در حال انجام است.

اولینِ آنها نیز از طرف شرکت نوکیا انجام شده است. پهپادهای نوکیا از یک شبکه خصوصی LTE استفاده می‌کنند تا به صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل باشند.


حتما بخوانید:

اعطای نخستین پروانه‌ی تحویل کالا با پهپاد در چین


نوکیا استفاده بالقوه از پهپادها را در سونامی و سایر بلایای طبیعی برای کمک به اقدامات پیشگیرنده و کاهش صدمات و تلفات آزمایش می‌کند. طبق گفته این شرکت، این آزمایش تأیید کرد که استفاده از شبکه خصوصی LTE برای کنترل و برقراری ارتباط با پهپادها، وسیله‌ای مؤثر برای تقویت آگاهی موقعیتی و برقراری ارتباط با جمعیت آسیب دیده در هنگام بروز فجایع است.

شهر سندای (Sendai) که در مرکز منطقه توهوکوی ژاپن است، محل انجام این آزمایش بود. این شهر واقع در در شمال شرقی توکیو بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. مناطق ساحلی این شهر توسط سونامی ناشی از زلزله بزرگ ژاپن در سال ۲۰۱۱ ویران شد.


حتما بخوانید:

ساخت پهپاد فوق‌سبک تاشو توسط DJI (+تصاویر)


طبق گفته نوکیا، در طول این آزمایش قصد بر این بود که یک هشدار بزرگ درباره وقوع سونامی در این منطقه ساحلی پخش شود.

طرح پهپادهای نوکیا با استفاده از شبکه‌های خصوصی LTE چند سال پیش با چشم انداز ارائه شبکه‌های خصوصی برای کمک به مدیریت شهری در راستای تحقق شهرهای هوشمند ارائه شد و اکنون اولین آزمایش آنها با موفقیت انجام شد.

در سال ۲۰۱۷ نوکیا و شهر سندای یک توافقنامه همکاری برای بهبود امنیت شهروندان و حمایت از صنایع محلی از طریق استفاده از فناوری نوکیا منعقد کردند.


همچنین بخوانید:

ربات پرنده جدید چینی مناسب برای فیلم‌برداری و عکاسی حرفه‌ای (+تصاویر چشم‌نواز)


پس از انجام این آزمایش، "کازوکو کوهری" شهردار سندای گفت: به نظر می‌رسد استفاده از این پهپادها در تضمین امنیت سندای و مناطق اطراف آن بسیار مؤثر است. ما می‌توانیم امیدوار باشیم که شبکه‌های پهپادی نوکیا به ما در کاهش خطر برای شهروندان کمک کنند.

شبکه‌های پهپاد نوکیا یک راه حل کلیدی در این مواقع است که از یک یا چند پهپاد مجهز به دوربین‌های HD و حرارتی، یک شبکه بی‌سیم خصوصی LTE و یک ناظر پروازی و مرکز کنترل و برنامه‌های کاربردی تجزیه و تحلیل ویدیو استفاده می‌کند.

این شبکه خصوصی اتصال یکپارچه و ایمنی را برقرار می‌کند که آن را برای استفاده در مواقع بحرانی ایده‌آل می‌کند.

اتصال با کارایی بالا و با تاخیر کم، پوشش بهینه‌ای را برای پهپادها فراهم می‌کند، در حالی که از ظرفیت کافی برای ضبط و پخش فیلم از مناطق وسیع و امکان پردازش ایمن اطلاعات برخوردار است. این پهپادها همچنین می‌توانند در مناطق پرجمعیت با خطر محدود و با کنترل بهتر در شرایط سخت آب و هوایی پرواز کنند و همین امر باعث می‌شود آنها برای بلایای طبیعی و فجایع ایده‌آل باشند.

نوکیا طی این آزمایش شبیه ساز فاجعه، هشدار مهم تخلیه پیش از وقوع سونامی را برای فرار از مناطق خطر از طریق بلندگوهای تعبیه شده روی پهپادها پخش کردند. پهپادها همچنین قادر به نظارت بر منطقه ورود سونامی هستند.

به گفته نوکیا، پهپادها افراد را به سمت مکان‌های ایمن هدایت و راهنمایی می‌کردند. مسئولان نیز با استفاده از دوربین‌های پهپادها حرکات مردم را تحت نظر داشتند.

در این آزمایش همچنین مشخص شد که چگونه مردم می‌توانند به پیشگیری از سوانح و کاهش آنها بدون ایجاد خطر و مزاحمت برای پرسنلی که فعالیت‌های تخلیه را انجام می‌دهند، کمک کنند.


همچنین بخوانید:

فهرست نوشتارهای مرتبط با پهپادها و ربات‌های پرنده

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید