۹ نامزد نهایی نام‌گذاری کاوشگر مریخ «مارس ۲۰۲۰» (+نام‌های برگزیده)

ناسا برای انتخاب نام کاوشگر مریخی «مارس ۲۰۲۰» در سه رده سنی مختلف رقابتی برگزار کرد تا دانش‌آموزان نامی برای این مریخ‌نورد برگزینند.

تاریخ ویرایش: 4 بهمن ماه 1398

داوطلبان تا روز 8 بهمن زمان دارند تا آنلاین به نام مورد علاقه خود رای دهند.

یکی از معیارهای ناسا برای انتخاب اسم نهایی نظر مردم است به همین دلیل ناسا از مردم خواسته که به وبسایت "go.nasa.gov/name۲۰۲۰" رفته و به اسم منتخب خود رای دهند.

زمان این رای‌گیری نیمه‌ شب ۲۸ ژانویه 2020 (۸ بهمن 98) به اتمام می‌رسد.

 ۹ نامزد نهایی نام‌گذاری کاوشگر مریخ «مارس ۲۰۲۰»

ناسا مسابقه تالیف «نام برای این کاوشگر» را ماه اوت گذشته آغاز کرد و بیش از ۲۸ هزار پیشنهاد نام از دانش‌آموزان مهدکودکی تا کلاس دوازدهم دریافت کرد.

هفته‌ها طول کشید تا داوران از میان این گزینه‌های پیشنهادی ابتدا ۱۵۵ نام و سپس ۹ نام را به عنوان فینالیست انتخاب کردند.

از این ۹ گزینه، سه نام توسط کودکان مهدکودکی تا کلاس چهارم، سه نام توسط دانش‌آموزان کلاس پنجم تا هشتم و سه نام توسط دانش‌آموزان کلاس نهم تا دوازدهم پیشنهاد شده است.

۹ نامزد نهایی نام‌گذاری کاوشگر مریخ «مارس ۲۰۲۰» (+نام‌های برگزیده)

9 نام برگزیده عبارت‌اند از:

  • «اندورانس» (پایداری،‌ استقامت): Endurance توسط "اولیور جیکوبز" (Oliver Jacobs) یک دانش‌آموز مهدکودکی از ایالت ویرجینیا انتخاب شده است.
  • «تیناسیتی» (سرسختی): Tenacity توسط "ایمان ریلی" (Eamon Reilly) یک دانش‌آموز مهدکودکی در ایالت پنسیلوانیا انتخاب شده است.
  • «پرامیس» (وعده، عهد): Promise توسط "ایمیرا شانشیری" (Amira Shanshiry) یک دانش‌آموز مهدکودکی در ایالت ماساچوست انتخاب شده است.
  • «پریزروانس» (پشتکار، استقامت): Perseverance توسط "الکساندر مثر" (Alexander Mather) در رده سنی ۵ تا ۸ سال از ایالت ویرجینیا انتخاب شده است.
  • «ویژن» (بینایی، دید): Vision توسط "هلی گرین" (Hadley Green) در رده سنی ۵ تا ۸ سال از ایالت میسی‌سی‌پی انتخاب شده است.
  • «کلریتی» (شفافیت): Clarity توسط "نورا بنیتس" (Nora Benitez) در رده سنی ۵ تا ۸ سال از ایالت کالیفرنیا  انتخاب شده است.
  • «اینجنویتی» (نبوغ): Ingenuity توسط "وانیزا روپانی" (Vaneeza Rupani) در رده سنی ۹ تا ۱۲ سال از ایالت آلاباما انتخاب شده است.
  • «فورتیتود» (شهامت، ثبات): Fortitude توسط "آنتونی یون" (Anthony Yoon) در رده سنی ۹ تا ۱۲ سال از ایالت اوکلاهما انتخاب شده است.
  • «کوریج» (شجاعت، جرأت): Courage توسط "توری گری" (Tori Gray) در رده سنی ۹ تا ۱۲ سال از ایالت لوئیزیانا انتخاب شده است.

رای‌گیری آنلاین تا ساعت ۹ بعدازظهر روز ۲۷ ژانویه به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام دایر است. نتایج نظرسنجی به همراه سایر عوامل در نظر گرفته می‌شود و نام برنده در اوایل ماه مارس اعلام خواهد شد.

دانش‌آموزی که نام پیشنهادی وی انتخاب شود دعوت‌نامه‌ای برای تماشای پرتاب این کاوشگر در تابستان امسال از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا دریافت می‌کند.


همچنین بخوانید:

نصب تجهیزات جدید روی مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰»


پس از اتمام نظرسنجی، این ۹ دانش‌آموز فینالیست درباره نام‌های انتخابی خود با چند تن از فضانوردان و محققان ناسا گفتگو خواهند کرد.

همچنین "کلارا ما" هم در این گفت‌وگو به عنوان ناظر حضور خواهد داشت. وی موفق شده در سال ۲۰۰۹ میلادی نام کاوشگر مریخی"کنجکاوی"(Curiosity) را انتخاب کند. کلارا در آن زمان دانش‌آموز سال ششم بود.

کاوشگر مارس ۲۰۲۰ قرار است در فوریه ۲۰۲۱ در ۴۸ کیلومتری دهانه برخوردی "Jezero" مریخ فرود آید.

 ۹ نامزد نهایی نام‌گذاری کاوشگر مریخ «مارس ۲۰۲۰»

این کاوشگر رباتیک شش چرخ، زمانی‌ که به مریخ برسد کارهای متعددی انجام خواهد داد که مهم‌ترین آن کسب اطلاعاتی راجع به علائم حیات در گذشته مریخ است.

"مارس ۲۰۲۰" پس از فرود به سطح مریخ در سال ۲۰۲۱ باید مسیرهای زیادی را بپیماید. سازندگان، آن را به دوربین‌های بسیار بهتری(با وضوح بالاتر و وسعت دید بیشتر) نسبت به نسخه‌های قبلی و یک رایانه اضافی برای قدرت بیشتر در پردازش تصاویر و تهیه نقشه‌ها و همچنین نرم افزاری پیشرفته‌تر برای پیمایش خودکار سطح مریخ مجهز کرده‌اند.

این تجهیزات به "مارس ۲۰۲۰" این قدرت را می‌دهند که به طور متوسط ۲۰۰ متر در روز حرکت کند تا به دنبال نشانه‌های حیات باشد و به شناخت بیشتر بشر از آب و هوا و خاک شناسی سیاره سرخ کمک کند.

گفتنی است تاکنون تمام کاوشگرهای مریخی ناسا توسط کودکان نامگذاری شده‌اند. این کار از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.

منابع: ایرنا و ایسنا


در ادامه بخوانید:

نصب موفق بالگرد مریخی ناسا بر روی کاوشگر «مارس ۲۰۲۰»

نام خود را با «مارس ۲۰۲۰» به مریخ بفرستید

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب