راه‌اندازی دو مسیر تاکسی هوایی در ایران تا پایان سال 1398/يادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای تسهيل و توسعه هوانوردی عمومی

یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه هوانوردی عمومی میان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوری های فضایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

تاریخ ویرایش: 10 خرداد ماه 1398

یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه هوانوردی عمومی در روز 7 خردادماه 98 میان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

در این یادداشت تفاهم سه جانبه که به امضای آقایان علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته  و سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها رسید بر اهمیت و ضرورت توسعه هوانوردی عمومی و ظرفیت‌های فراوان موجود آن در کشور با هدف رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال گسترده برای فارغ التحصیلان این بخش تاکید شده است.

راه‌اندازی دو مسیر تاکسی هوایی در ایران تا پایان سال 1398/يادداشت تفاهم اقدامات اجرايي جهت تسهيل و توسعه هوانوردي عمومي

در این یادداشت تفاهم، سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به تدوین مقررات و آئین نامه‌های بخش هوانوردی عمومی در زمینه‌های توسعه اقتصادی، ایمنی و امنیت، ایجاد ساختار مستقل نظارتی برای هوانوردی ذیل سازمان هواپیمایی کشوری و طراحی روند ارتقاء همه مجوز‌ها و گواهی نامه‌های رده هوانوردی عمومی به رده تجارتی و همچنین تلاش برای رفع موانع غیراساسی فضای کشور برای پرواز هواپیما‌های فوق سبک و سبک و اصلاح ساختار مدیریت ترافیک پروازی برای این هواپیما‌ها متعهد شد.

کاهش هزینه‌ها و بسترسازی رشد هوانوردی عمومی از جمله کاهش ۳۰ درصدی عوارض فرودگاهی، تسهیل بهره برداری ناوبری هوایی و بهره برداری از ظرفیت‌های خالی فرودگاه‌ها و بخصوص فرودگاه‌های نیمه فعال و مطالعه و شناسایی موانع آموزش در مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور نیز از جمله تعهدات شرکت فرودگاه‌ها در این یادداشت تفاهم سه جانبه است.

همچنین مذاکره با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به منظور توسعه شبکه توزیع سوخت هواپیما‌های بخش هوانوردی عمومی، مذاکره با فرماندهی پلیس فرودگاه‌های کشور برای صدور مجوز‌های بالادستی امنیتی با هدف توسعه هوانوردی عمومی کشور و همچنین کاهش هزینه‌های هوانوردی مرتبط از طریق حذف برخی هزینه‌های مازاد از جمله تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه هوانوردی عمومی اساس و پایه توسعه هوانوردی در دنیا است، بیان کرد: یکی از مهم ترین نیازهای صنعت هوایی در کشور، توسعه هوانوردی عمومی است. در ایران نیز برای توسعه این بخش اقداماتی صورت گرفته است که کافی نیست.

وی افزود: به عنوان مثال ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون 15 مرکز خدمات هوانوردی عمومی در کشور راه اندازی کرده است و قصد داشتیم 30 مرکز دیگر نیز راه اندازی کنیم که به دلیل بروز مشکلاتی، این طرح ناتمام ماند.

بنا به گفته منطقی، هزینه های بالای هوانوردی عمومی، طولانی و سخت بودن مراحل اداری و عدم وجود ساز و کارهای پشتیبانی مهم ترین مشکلاتی است که بر سر راه توسعه هوانوردی عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه با هدف رفع این مشکلات به امضا رسید تا همه بازیگران این عرصه برای رفع مشکلات موجود گام بردارند و از تمام ظرفیت های موجود در کشور بهره بگیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری همچنین بیان کرد: برای ایجاد تحول در حوزه هوانوردی عمومی نیاز است که این صنعت را در تمام بخش های خدماتی، گردشگری، بازرسی، لجستیکی و غیره توسعه دهیم نه اینکه صرفا در مباحث آموزشی از این صنعت کاربردی استفاده کنیم.

منطقی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: توسعه هوانوردی عمومی به رونق کسب و کارهای حوزه هوایی نیز می انجامد و می توانیم از این فرصت برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان مستعد و توانمند استفاده کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: تا پایان سال جاری دو مسیر تاکسی هوایی در کشور راه اندازی خواهد شد که هنوز مسیر آن مشخص نیست؛ اما این تاکسی های هوایی در کشور توسعه خواهد یافت.

منبع: ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • محمد محمدصادق  |  11 خرداد ماه 1398
    حبر بسیار خوشحال کننده ای رو خوندم ، امیدوارم روز به روز کشور عزیزم ایران پیشرفت تر از کشورهای اسیایی باشه در قدم اول ! ان شا الله
فرستادن دیدگاه جدید