آخرین خبرهای هوایی و فضایی چین در ماه‌های پایانی سال 2019

تحویل هواپیمای سنجش از دور، آزمایش موفقیت‌آمیز موتور لانگ‌مارچ-۸، عزم چین برای ساخت نیروگاه برق خورشیدی در فضا، تحقیقات گسترده‌ روی سلامت فضانوردان، پرتاب ماهواره‌ی بخش خصوصی، ثبت رکورد کوتاه‌ترین زمان بین دو پرتاب فضایی توسط چین

تاریخ ویرایش: 19 آذر ماه 1398

تحویل هواپیمای سنجش از دور بومی به آکادمی علوم چین

صنایع هوایی شی‌آن (XAC) اخیرا ۲ فروند هواپیمای Xinzhou-60 را که برای مقاصد سنجش از دور طراحی و بازسازی شده‌اند؛ به آکادمی علوم چین تحویل داده است.

ساخت این هواپیما از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و تاکنون گواهینامه‌ی صلاحیت پروازی را نیز دریافت کرده است.

تحویل هواپیمای سنجش از دور بومی به آکادمی علوم چین

همچنین برای پوشش انواع نیازهای سنجش از دور، به تجهیزات مختلف تصویربرداری، سنجشی و شناسایی مجهز شده است. شین‌جو-۶۰ کاربردهای دیگری از جمله ماموریت‌های فوریتی، کاهش بلایا، کشاورزی و حفظ منابع آب دارد.

تحویل هواپیمای سنجش از دور بومی به آکادمی علوم چین

تحویل هواپیمای سنجش از دور بومی به آکادمی علوم چین

نوع مسافربری این هواپیمای توربوپراپ نیز تاکنون به کشورهای زامبیا، کونگو، زیمباوه و لائوس صادر شده است.


همچنین بخوانید:

سر طراح چینی، در فهرست دانشمندان مشهور فضایی جهان


آزمایش موفقیت‌آمیز موتور لانگ‌مارچ-۸

بر اساس اظهارات مجموعه‌ی علوم و فناوری‌های هوافضایی چین (CASC)، این کشور موتور مرحله‌ی دوم لانگ‌مارچ-۸ را که با پیشران اکسیژن مایع و هیدروژن مایع کار می‌کند؛ با موفقیت به صورت گرم آزمایش کرده است.

آزمایش موفقیت‌آمیز موتور لانگ‌مارچ-۸

ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۸ با برنامه‌ی پرتاب سالانه ۱۰ تا ۲۰ فروند؛ قرار است در سال ۲۰۲۰ پرتاب شود و دارای قابلیت حمل ۵ تُن محموله به مدار خورشید آهنگ و ۲/۸ تُن به مدار زمین آهنگ است. گفتنی‌ست مرحله‌ی اول این پرتابگر مشابه مرحله‌ی اول لانگ‌مارچ-۷ و مرحله دوم آن شبیه مرحله‌ی سوم لانگ‌مارچ-۳آ است.

عزم چین برای ساخت نیروگاه برق خورشیدی در فضا

رویاپردازی آیزاک آسیموف در سال ۱۹۴۱، اکنون می‌رود تا توسط چینی‌ها به واقعیت تبدیل شود؛ زیرا این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ یک نیروگاه برق خورشیدی ۲۰۰ تنی فضاپایه بسازد که قادر به تولید انرژی الکتریکی در مقیاس مگاوات خواهد بود.

عزم چین برای ساخت نیروگاه برق خورشیدی در فضا

مقدار انرژی تولیدی در فضا قابل مقایسه با روی زمین نیست و بناست پس از تولید از طریق پرتوی ریزموج و یا لیزر، برای مصرف به زمین گسیل شود. این انرژی بسیار کارآمد، پایدار و قابل اطمینان برای ماهواره‌ها و همچنین مناطقی بر روی زمین است که دچار حادثه شده و یا دور از دسترس باشند.


همچنین بخوانید:

توسعه‌ی نسل جدید فضاپیمای سرنشین‌دار چین


از سال ۲۰۰۸ که این پروژه کلیدی مطرح شده، چین پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌ی انتقال انرژی از طریق بدون سیم داشته است؛ هر چند که استقرار تعداد زیادی صفحه‌ی خورشیدی در فضا و انتقال موثر انرژی به زمین هنوز یک فناوری چالشی به حساب می‌آید. به همین دلیل پروژه‌ای تحقیقاتی در منطقه‌ی چونگ‌چینگ در جنوب غرب چین با هزینه ۲۰۰ میلیون یوان (۲۸/۴ میلیون دلار) برای تولید و انتقال بیسیم انرژی پرتوان و تأثیرات محیطی آن آغاز شده است.

تحقیقات گسترده‌ی چین روی سلامت فضانوردان در ماموریت‌های فضایی

همچنان که چین به سوی ساخت ایستگاه فضایی بومی خود پیش می‌رود؛ متخصصان علوم پزشکی این کشور نیز در حال انجام آزمایشات و تحقیقات گسترده‌ای برای آماده‌سازی فضانوردان برای ورود و اقامت در این اقامتگاه معلق فضایی هستند.

تحقیقات گسترده‌ی چین روی سلامت فضانوردان در ماموریت‌های فضایی

تاثیر فضای ریزجاذبه بر سلامت انسان، خصوصا شرایط و کارکردهای مغزی، استخوان‌بندی و ماهیچه‌ها، سیستم عصبی، ایمنی، گردش خون و تنفس، در اقامت میان‌مدت و دراز مدت در فضا و همچنین وضعیت سلامتی پس از بازگشت از مأموریت فضایی، از موضوعات و مسائل تحقیق دانشمندان چینی فعال در پروژه‌ی ایستگاه فضایی است.


همچنین بخوانید:

آغاز پروازهای بین‌المللی جت منطقه‌ای ساخت چین


چین قرار است در سال ۲۰۲۰ پودمان مرکزی ایستگاه را توسط حامل لانگ مارچ ۵ به فضا فرستاده و سپس دو آزمایشگاه جانبی را تا رسیدن به وزن کلی ۹۰ تن به آن متصل کند. هر دوره اقامت در ایستگاه چینی حداقل ۶ ماه زمان خواهد برد.

پرتاب ماهواره‌ی بخش خصوصی توسط ماهواره­‌بر تجاری چین

صبح ۷ دسامبر، یک ماهواره‌ی اپتیکی سنجش از دور جدید با نام جیلین-۱ گائوفن 02B، ساخت شرکت مستقل و خصوصی چانگ‌گوانگ، توسط ماهواره‌بر پیشران جامد کوای‌جو-1A (ساخت شرکت تجاری Expace) از پایگاه پرتاب تای‌یوان با موفقیت در مدار قرار گرفت.

پرتاب ماهواره‌ی بخش خصوصی به نام گائوفن توسط ماهواره­‌بر تجاری چین

پرتاب ماهواره‌ی بخش خصوصی به نام گائوفن توسط ماهواره­‌بر تجاری چین

این ماهواره، با ۱۴ ماهواره‌ی قبلی منظومه‌ی سنجش از دور جیلین-۱ شبکه شد و با ایجاد تصاویر کیفیت بالا در محدوده‌ی وسیع و نیز انتقال داده با سرعت زیاد؛ به ارائه خدمات سنجش از دور به حوزه­‌های کشاورزی، جنگل‌­داری، منابع طبیعی و محیط زیست خواهد پرداخت.


همچنین بخوانید:

نسل جدید ماهواره‌بر عظیم چین ویژه‌ی پرتاب‌های سرنشین‌دار به ماه


گفتنی‌ست این هشتمین پرتاب موفق شرکت Expace و ششمین پرتاب آن با کمک ماهواره‌بر کوای‌جو-1A  بود.

ثبت رکورد کوتاه‌ترین زمان بین دو پرتاب فضایی توسط چین

عصر روز گذشته، ۷ دسامبر، شرکت تجاری Expace تنها با اختلاف زمانی کمتر از شش ساعت، برای دومین بار در یک روز، موفق به انجام ماموریت فضایی از یک پایگاه پرتاب واحد و با یک نوع پرتابگر شد.

در این پرتاب، شش ماهواره‌ی بخش خصوصی با نام­‌های HEAD-2A ،HEAD-2B ،Spacety-16، Spacety-17 Tainqi-4A و Tainqi-4B با کمک ماهواره‌بر پیشران جامد کوای‌جو-1A، از پایگاه پرتاب تای‌­یوان با موفقیت در مدار خورشید آهنگ تزریق شدند.

ثبت رکورد کوتاه‌ترین زمان بین دو پرتاب فضایی توسط چین

چهار مورد اول این ماهواره­‌ها از نوع سنجشی و دو مورد دیگر مربوط به ایجاد منظومه‌ی ماهواره‌­ای در ارتباط با فناوری اینترنت اشیاء هستند. گفتنی­‌ست صبح همان روز نیز ماهواره‌ی کاملا خصوصیِ جیلین-۱ گائوفن 02B نیز از همین پایگاه پرتاب و توسط همین پرتابگر در مدار قرار گرفته بود.

ثبت رکورد کوتاه‌ترین زمان بین دو پرتاب فضایی توسط چین

با این رکورد، قابلیت پایگاه پرتاب تای­‌یوان در پشتیبانی سریع از پرتاب‌­های متوالی و نیز توانمندی پرتابگر کوای‌جو-1A برای آماده‌­سازی سریع و انجام ماموریت­‌های تجاری فضایی با قابلیت اطمینان بالا به اثبات رسید. این نهمین پرتاب موفق شرکت Expace و هفتمین پرتاب آن با کمک ماهواره‌بر کوای‌جو-1A بود. هم اکنون ضریب موفقیت پرتاب‌­های این شرکت ۱۰۰ درصد است.

منبع: کانال علم، فناوری و نوآوری در چین و منابع 1 و 2 و 3


در ادامه حتما بخوانید:

پرتاب کاوشگر چانگ‌ئِه-۵ چین به کره ماه در سال ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید