«ایرباس» مامور توسعه مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا شد

قرارداد مطالعات پیشرفته به "ایرباس" اجازه می‌دهد تا در انگلیس به کار روی مریخ‌نوردی که نمونه سنگ‌ها و خاک مریخ را جمع‌آوری خواهد کرد و به زمین خواهد آورد، ادامه دهد.

تاریخ ویرایش: 30 خرداد ماه 1399

آژانس فضایی اروپا ماموریت توسعه مریخ‌نورد جدید و پیشرفته خود را بر دوش شرکت "ایرباس" گذاشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، آژانس فضایی اروپا (ESA) قراردادی با شرکت "ایرباس" (Airbus) منعقد کرده است که مرحله بعدی توسعه مریخ‌نورد پیشرفته "Sample Fetch" را پیش ببرد.

قرارداد مطالعات پیشرفته به "ایرباس" اجازه می‌دهد تا در انگلیس به کار روی مریخ‌نوردی که نمونه سنگ‌ها و خاک مریخ را جمع‌آوری خواهد کرد و به زمین خواهد آورد، ادامه دهد.

«ایرباس» مامور توسعه مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا شد

در حال حاضر ناسا در حال آماده‌سازی برای پرتاب مریخ‌نورد "استقامت" (Perseverance) است که قرار است در ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۲۰ از پایگاه کیپ ناورال با موشک "اطلس ۵ " پرتاب شود. با تکیه بر موفقیت در ماموریت مریخ‌نورد "کنجکاوی" (Curiosity)، ماموریت "مقاومت" پس از ماموریت‌های "وایکینگ" که در سال ۱۹۷۶ انجام شد، اولین ماموریتی خواهد بود که به طور مستقیم به دنبال نشانه‌هایی از حیات فعلی یا گذشته در سیاره سرخ خواهد گشت.

علاوه بر این، "استقامت" اولین ماموریتی خواهد بود که نمونه‌هایی را برای آوردن به زمین و انجام آزمایش جمع آوری می‌کند.

با این حال، این مریخ‌نورد نمی‌تواند نمونه‌ها را به زمین بازگرداند، چرا که "مقاومت" نمونه‌ها را جمع آوری می‌کند و در چند لوله می‌گذارد و در پشت سر رها می‌کند. به همین منظور، ماموریت "Fetch" که در سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد و در سال ۲۰۲۸ روی مریخ فرود خواهد آمد، قدم بعدی در روند آوردن نمونه‌ها به زمین خواهد بود.

این مریخ‌نورد که به اندازه یک ماشین جمع و جور است، از "استقامت" کوچکتر خواهد بود و به جای ۶ چرخ کوچک، بر روی چهار چرخ بزرگ حرکت می‌کند. به گفته "ایرباس"، این امر باعث می‌شود که این مریخ‌نورد پیچیدگی کمتری داشته باشد، سریع‌تر باشد و احتمال کمتری در گیر افتادن آن در خاک مریخ باشد.

هنگامی که "Fetch" بر روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید، به طور میانگین به مدت ۶ ماه روزانه ۲۰۰ متر حرکت می‌کند و مسیر "استقامت" را دنبال می‌کند و با الگوریتم‌های دید رایانه‌ای به دنبال ۴۳ نمونه جمع آوری شده و به جای مانده از "مقاومت" خواهد گشت و با بازوی رباتیک خود تا ۳۶ مورد از این نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده و آنها را در یک قوطی خاص قرار می‌دهد.

سپس "Fetch" به محل فرود و فرودگر خود برمی‌گردد؛ جایی که یک بازوی رباتیک دوم، نمونه‌های داخل قوطی را از مریخ‌نورد جدا کرده و آن را به وسیله نقلیه "Mars Ascent" منتقل می‌کند.

در نهایت این نمونه‌ها در سال ۲۰۳۱ در یوتای آمریکا به زمین آورده خواهند شد.

مرحله اولیه توسعه ماموریت "Fetch" در ژوئیه سال ۲۰۱۸ در انگلیس شروع شده است و "ایرباس" اکنون در حال توسعه الگوریتم‌ها و بازوی رباتیک آن برای گرفتن نمونه‌ها است.

با پیشرفت ناسا در ساخت فرودگر مریخی، برخی الزامات مهندسی این مریخ‌نورد به‌ویژه سیستم حرکتی آن باید اصلاح شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید