آغاز دوباره آزمایش‌های سامانه پرتاب فضایی (SLS) ناسا

سرعت مأموریت‌های «آرتمیس» نه تنها به آزمایش SLS بستگی دارد، بلکه به بودجه و سایر فناوری‌های مرتبط با برنامه بازگشت به ماه نیز وابسته است.

تاریخ ویرایش: 4 دی ماه 1399

ناسا پس از توقف در آزمایش‌های ابر موشک ناسا موسوم به "SLS" بار دیگر آن را از سر گرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چند روز پس از آنکه ناسا دو تفاهم‌نامه بین‌المللی مربوط به مأموریت‌های برنامه بازگشت به کره ماه موسوم به "آرتمیس" را امضا کرد، خبرهای خوبی از آزمایش موشک "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) که با تأخیر مواجه شده بود، داده است.

آغاز دوباره آزمایش‌های سامانه پرتاب فضایی (SLS) ناسا

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آزمایشات "اجرای سبز" روی ابرموشک جدید "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) که قرار است برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۱ پرتاب شود، دوباره در حال حرکت به جلو است.

ناسا اعلام کرده که حال این موشک خوب است، اما مسائل مربوط به دما در تجهیزات زمینی برای انتقال سوخت به مخزن، آزمایشات آن را در مرکز فضایی "استنیس" ناسا در می سی سی پی با تاخیر مواجه کرده بود.

همچنین ببینید: آیین دانش‌آموختگی ۱۳ فضانورد ناسا برای مأموریت «آرتمیس» (+تصاویر)

گفته می‌شود اکنون چند روزی است که ناسا و "بوئینگ" شروع به از سرگیری آزمایشات SLS کرده‌اند که شامل بارگیری کامل هیدروژن مایع و اکسیژن مایع در مخازن مرحله اصلی این موشک موسوم به "تمرین لباس مرطوب" در این هفته است.

ناسا گفت: پس از اتمام "تمرین لباس مرطوب"، تیم عملیات چند روز به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد تا مشخص شود آیا ناسا آماده است تا آزمایش نهایی را که شامل روشن کردن هر چهار موتور موشک، شبیه‌سازی شمارش معکوس و راه اندازی ماموریت "آرتمیس ۱" است، انجام دهد.

آغاز دوباره آزمایش‌های سامانه پرتاب فضایی (SLS) ناسا

ناسا افزود: تاریخ آزمایش روشن کردن موتورها پس از آنالیز داده‌های "تمرین لباس مرطوب" تعیین خواهد شد.

قرار است موشک SLS که در حال حاضر در حال آزمایش است، در اواخر سال ۲۰۲۱ فضاپیمای "اوریون"(Orion) را به صورت بدون سرنشین به مدار ماه ببرد. این مأموریت موسوم به "آرتمیس ۱" باید قبل از پرواز مأموریت سرنشین دار "آرتمیس ۲" در مدار ماه که برای انجام در سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است، انجام شود تا ناسا سرانجام فضانوردان خود را در طول ماموریت "آرتمیس ۳" تا سال ۲۰۲۴ بر روی ماه فرود بیاورد.

همچنین بخوانید: ناسا ۵ ماه‌نشین دیگر را برای پروژه آرتمیس برگزید / فعالیت ۱۴ شرکت خصوصی برای ساخت فرودگر ماه (+جزییات و تصاویر)

"جان هانیکات" مدیر برنامه SLS در مرکز پرواز فضایی "مارشال" ناسا در آلاباما درباره ماموریت "آرتمیس ۱" گفت: ما در حال رسیدن به جایی هستیم که اختلاف بسیار کمی در زمان بندی هایمان نسبت به تعهد خود به تاریخ تحویل داریم.

پرواز به موقع موشک SLS نه تنها برای ناسا بلکه برای شرکای بین‌المللی آن نیز اهمیت دارد. اوایل این هفته، هم آژانس فضایی اروپا و هم آژانس فضایی کانادا اعلام کردند که توافق نامه‌های مربوط به شرکت در برنامه "آرتمیس" را با ناسا امضا کرده‌اند. آژانس فضایی کانادا همچنین اعلام کرد که با یک فضانورد که هنوز نامش فاش نشده است، در "آرتمیس ۲" در سال ۲۰۲۳ شرکت خواهد داشت. این اولین باری است که یک غیر آمریکایی از جانب ناسا مدار زمین را ترک می‌کند.

سرعت مأموریت‌های "آرتمیس" نه تنها به آزمایش SLS بستگی دارد، بلکه به بودجه و سایر فناوری‌های مرتبط با برنامه بازگشت به ماه نیز وابسته است. فشار بر روی ناسا برای تحقق این برنامه تا سال ۲۰۲۴ توسط "دونالد ترامپ" در سال ۲۰۱۹ رسماً تنظیم شد، در حالی که قرار بود این برنامه در سال ۲۰۲۸ محقق شود.

اکنون با وجود شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ فشار اقتصادی در سراسر جهان مشاهده می‌شود و بر همین اساس نیز هنوز بودجه مالی ۲۰۲۱ ناسا نهایی نشده است. این در حالی است که دولت جدید ایالات متحده به ریاست "جو بایدن" در ژانویه زمام امور را به دست خواهد گرفت و احتمالا ایده‌ها و برنامه‌های خاص خود را برای برنامه‌های اکتشافی ناسا خواهد داشت.

ناسا همچنین نیاز به آزمایش تجهیزات استقرار در ماه مانند لباس‌های فضایی پیش از تأیید آنها برای پرواز دارد.

در ادامه بخوانید: مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» ناسا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید