مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» ناسا

هدف ناسا ارسال نخستین زن و مرد به قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۲۴ است.

تاریخ ویرایش: 30 شهریور ماه 1398

تیم مهندسین ناسا در "کارخانه مونتاژ میشو" (MAF یا Michoud Assembly Facility) ناسا در نیواورلئان پنج اجزای نهایی "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) ناسا را در ۱۹ سپتامبر متصل کردند.

مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» ناسا

به گزارش ایسنا، از زمان نخستین فرود انسان بر ماه توسط ماموریت‌های "آپولو" در سال ۱۹۶۹ تا 1972 تاکنون بشر نتوانسته بر روی ماه بار دیگر قدم بگذارد اما با ساخت این موشک ایالات متحده بار دیگر خواهد تواست این کار را انجام دهد چرا که توسط این موشک پرقدرت می‌تواند فضاپیمای "اوریون" (Orion) را به سمت ماه بفرستد.


در این رابطه بخوانید:

آپولو ۱۱: نخستین باری که انسان پای خود را بر روی کره ماه گذاشت

انسان بر روی ماه ـ ارزشش را داشت؟

نگاهی به ماموریت‌های پروژه «آپولو» / همه مردانی که قدم بر روی ماه گذاشتند


ناسا و ایالات متحده تاکنون میلیاردها دلار برای این سفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. پرتابگر "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) که پیش از این انتظار می‌رفت در سال ۲۰۱۷ به پرواز دربیاید تاکنون با چندین تأخیر مواجه شده است.

 مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» SLS ناسا

اداره ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا، هم‌اکنون دست‌کم ۱۲ میلیارد دلار برای توسعه این پرتابگر که قوی‌ترین موشک جهان خواهد بود خرج کرده است. به گفته ناسا این پرتابگر می‌تواند به هر مقصد دلخواه در سراسر سامانه خورشیدی سفر کند. همچنین گفته می‌شود توسعه فضاپیمای "اوریون" (Orion) که بر SLS سوار خواهد شد و فضانوردان را به ماه خواهد برد، صدها میلیون دلار بیش از هزینه مورد انتظار خود هزینه تراشیده است.

چندی پیش نیز ناسا ویدویی منتشر کرد که طی آن افراد می‌توانستند تلاش این سازمان برای آزمایش موتورهای "فضاپیمای اوریون" را که در مأموریت برنامه‌ریزی شده "آرتمیس" در سال ۲۰۲۴ نقش مهمی را ایفا خواهند کرد، مشاهده کنند.

 مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» SLS ناسا

این طور که مشخص است برنامه ناسا برای بازگشت به ماه موسوم به "آرتمیس" (Artemis) در حال پیشرفت است و ناسا نیز اکنون آزمایش‌هایی را برای مشاهده نحوه عملکرد موتورهای کپسول "اوریون" در سفر بدون سرنشین به ماه انجام داده است.


بیشتر بخوانید:

آماده‌سازی کپسول فضایی اوریون برای انتقال به مرکز پلام بروک ناسا

آماده‌سازی «اوریون» برای سفر بی‌سرنشین به ماه

انجام موفق آزمایش صوتی کپسول فضایی اوریون ناسا

انتشار مشکلات فنی و مالی پروژه میلیاردی فضاپیمای اوریون ناسا


تحت شرایط ایده‌آل پرتابگر سامانه پرتاب فضایی ناسا که فضانوردان و تجهیزات آنها را حمل می‌کند، کپسول اوریون را در مدار اطراف ماه قرار می‌دهد.

این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند به فضای ماورای زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها بپردازد و پس از آن به وسیله چتر نجات در اقیانوس فرود آید و به زمین بازگردد.

 مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» SLS ناسا

کپسول اوریون که در لغت به معنی شکارچی است، جدیدترین فضاپیمای ناسا برای حمل انسان به فضا و کاوش‌های دوردست از جمله سیاره مریخ است.

بنابر گزارش‌ها نخستین پرواز بدون سرنشین این موشک در سال ۲۰۲۱ و ماموریت سرنشین‌دار او نیز در سال ۲۰۲۴ صورت خواهد گرفت.


حتما بخوانید:

ناسا فاقد لباس فضایی مناسب برای ماموریت «آرتمیس» است

مرکز هدایت ماموریت «بازگشت انسان به ماه» انتخاب شد


قطعه نهایی که روی این موشک نصب شد یک قطعه ۶۴ متری(۲۱۲ فوت) بود که در قسمت موتور موشک نصب گردید. این بخش نقطه اتصال برای چهار موتور RS-۲۵ خواهد بود که توانایی ایجاد دو میلیون پوند نیروی رانش را دارد.

"جولیا باسلر" (Julia Bassler)، مدیر مراحل سیستم پرتاب فضایی ناسا گفت: اکنون برای تکمیل این مرحله می‌بایست چهار موتور RS-۲۵ را به آن اضافه کنیم و آزمایش‌های عملکردی پیشرفته اویونیک و پیشرانش را نیز انجام دهیم.

 مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» SLS ناسا

اصطلاح اویونیک یا الکترونیک هوانوردی (Avionics) یک تکواژ مرکب است که از ترکیب دو کلمه(Aviation و Electronics) ایجاد شده و معمولاً اشاره به تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره و فضاپیما مانند نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده‌های آنها دارد.

وی در ادامه افزود: انجام این پروژه برای ما هیجان‌انگیز است چرا که توانستیم مرحله نخست تولید این موشک را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

 مراحل پایانی ساخت پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» SLS ناسا

هدف ناسا ارسال نخستین زن و مرد به قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۲۴ است. ناسا می‌گوید برنامه "آرتمیس ۱" (Artemis ۱) نخستین پرواز آزمایشی کامل موشک "SLS" و فضاپیمای "اوریون" خواهد بود که بدون حمل فضانوردان انجام خواهد شد. پس از آن ماموریت "آرتمیس ۲" (Artemis ۲) نخستین پرواز سرنشین‌دار "اوریون" خواهد بود. پروژه آرتمیس در حال پیشرفت است تا برای نخستین‌بار تا سال ۲۰۲۴ یک زن را به همراه یک مرد روی کره ماه فرود بیاورد. در نهایت نیز هدف رسیدن به مریخ است.


حتما بخوانید:

بررسی ۱۷ فضانورد زن ناسا که شانس سفر به ماه را دارند / نخستین زنی که به ماه قدم می‌گذارد چه کسی خواهد بود؟


بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید