‌‌بازگشایی نخستین مرکز کاربردهای سامانه «بیدو» چین

این مرکز، بستری برای نمایش تاریخ توسعه‌ی ماهواره‌های بِیدو و نیز نشان دادن برخی از محصولات لبه‌ی فناوریِ این سامانه است.

تاریخ ویرایش: 28 مهر ماه 1398

اولین مرکز کاربردهای سامانه‌ی ناوبری ملی چین، بِیدو، بزودی در شهر ووجِن در استان جِجیانگ بازگشایی خواهد شد. این مرکز، بستری برای نمایش تاریخ توسعه‌ی ماهواره‌های بِیدو و نیز نشان دادن برخی از محصولات لبه‌ی فناوریِ این سامانه است.

‌‌بازگشایی اولین مرکز کاربردهای سامانه «بیدو» چین

‌‌بازگشایی اولین مرکز کاربردهای سامانه «بیدو» چین

بازدیدکنندگان امکان آشنایی با تجهیزات فضایی از طریق یک صفحه الکترونیکی لمسی، تجربه‌ی سفر فضایی با کمک فناوری واقعیت مجازی، حضور در تالارهای آموزش مباحث علمی، همایش‌ها و سخنرانی‌ها را خواهند داشت. همچنین منجّمین و فضانوردان جهت صحبت رو در رو با عموم مردم دعوت خواهند شد و مجموعه‌ای از محصولات فرهنگی فضایی ارائه می‌شود.

‌‌بازگشایی اولین مرکز کاربردهای سامانه «بیدو» چین

سامانه ناوبری بِیدو چیست؟

سامانه ناوبری بِیدو (به چینی 北斗卫星导航系统 پین یین: BEIDOU) یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو (قطب نما) پروژه‌ای بوسیلهٔ چین برای توسعهٔ سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. اولین سامانه بیدو که بطور رسمی سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو یا بیدو-۱ خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایهٔ آن، ارائه می‌دهد. نسل دوم این سامانه که به نام قطب نما یا بیدو-۲ شناخته شده‌است و یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره خواهد بود، هنوز در دست احداث است. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره شروع به کار کرد و برنامه‌ریزی شده‌است تا سال ۲۰۱۲ به منطقه آسیا-اقیانوسیه و تا سال ۲۰۲۰ به کل زمین خدمات ارائه کند.

 

سامانه ناوبری بِیدو (به چینی 北斗卫星导航系统 پین یین: BEIDOU)

چین بامداد روز دوشنبه 23 سپتامبر 2019 دو ماهواره دیگر از سری ماهواره های ناوبری بیدو را از مرکز راه اندازی ماهواره شیچانگ در استان سیچوان با موفقیت به فضا پرتاب کرد که ۳۱۲ امین ماموریت برای موشک های حامل سری لانگ مارچ بود.

منبع 1، کانال علم، فناوری و نوآوری در چین، و منبع 2


همچنین بخوانید:

ورود فناوری پیشرفته سامانه ناوبری فضایی «بیدو» به ایران

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید